Retratos de una escena incompleta
Funds for artistic residencies
Cobertizo opened its doors as an artistic residence in 2019 and since then it has proposed to build an accessible and relevant space in which the reflection and production of art give rise to links that strengthen the art ecosystem in a collaborative and plural way, allowing greater dispersion and feedback between different latitudes, with particular interest in Latin America.
In this sense, Cobertizo opens this year its first fundraising event - FoCo (Cobertizo funds) - at the laNao gallery, to establish a solid support model that allows us to continue contributing to our goal of subsidizing residencies for Latin American artists, and promoting their critical and rigorous development. For its first edition, FoCo presents a selection of work by more than twenty artists and a collection of prints, all made by former residents, in addition to a series of bags with representative designs of the event; This is to expand our support network, for which any contribution is essential.
Cobertizo has received more than 120 artists of more than 15 nationalities, offering the opportunity to develop their work in an environment of exchange and horizontal support between artists and professional mentors. We hope to continue building this initiative with the community's support in general.
Thanks to: Alejandra Ríos, CAM Galería, Campeche, Daniela Elbahara, Foco Lab, Lateral, Llano, Mercedez Sáenz, Proyectos Monclova, Patronato COBERTIZO, RGR, Saenger Galería.
Biografía de la curadora
Dorothée Dupuis (París, 1980)
Es curadora, editora e historiadora de arte contemporáneo. Su práctica se centra en la intersección de las artes y la política, y se inspira en teorías trans/feministas, decoloniales y antiracistas. Dupuis es fundadora y directora de Temblores Publicaciones, organización que publicó la revista Terremoto de 2013 a 2022. Estudia ahora el Doctorado en Historia del Arte en la UNAM, para el cual realizó una estancia de investigación de un año en la Villa Medici en Roma en 2022-23. También forma parte del comité editorial de la revista caribeña Faire-Mondes. Antes de mudarse a México en el 2012, fue curadora adjunta en el Centro Pompidou de 2005 a 2007, trabajando con Christine Macel en las exposiciones Dionysiac y Airs de París. Fue directora de Triangle-Astérides, un programa de exposiciones y residencias sin ánimo de lucro en Marsella, de 2007 a 2012. Recientemente, Dupuis ha curado exposiciones en el Museo de Arte Zapopan, Pîvo arte e Pesquisa en São Paulo, la Villa Medici en Roma y el Festival Lille3000 en Francia, entre otras. Escribe para la revista francesa Le Quotidien de l’Art.