Harpías / Άρπυιες
"The first gods were beasts of primordial dream—daughters of genesis/chaos—
untamed bodies; unbound repetitions—Chimeras—theater of emergent and extinguishing infinities
—a mask; a sight of the unseen; a common flesh—monstrous; at once refined and brutal
carnality of bodies and their permeating myriad languages that inhere throughout consciousness—
an incipient site of defiance—before the mind’s eye—held oracle/capacity of collective fascination/
surrender to life as well as to death—each wearers movement begins—engenders transfigured/
enchanted space—dance; a rite of passage; of protection—from human to divine to animal—traversed
with sacral lifeblood of the Daimonic—to threaten the historical the human the real—from the status/
scorn of Being—seen—origin—of impure purity/multiplicity/animistic impulses subsumed—beneath
a hierarchy/centrality—containing a differential truth; the knowing I—but that—I am not I—lost
amongst a phantasmagoria of peripheral forms—primordial aspects of a bestiary spatiality of senses—
lost upon our measured/objective body—yet their libidinal oscillations/rhythms cannot be displaced—held
visions within pregnant air/chaos of a moment met—aptitudes of flight/evanescence—becoming
aware—the dance; in time/life can only be represented in pure voluptuous movement—
of energy pulsing through—the other in its unconscious totality—internal oriented flow/
empowerment/womb—amidst vicious elemental births/encapsulations of fantastic trembling/infinity
—this Entrancement—entry into terrifyingly intimate/prismatic revitalization—of processes;
of transmutation—exchanging actions and passions—to join with the other—the impossibility or
potential of bodies enduring—visceral and vital creative/amorous conflict—coalescence/
ecstasy of betrayal of sacrifice of radical emergence—giving rise to visionary outburst
—to feel this dance within the body is power—nothing is finished—"Energy is eternal delight!"
Benjamin Laverne
–
Ἇρπυια / harpías
por Eleni Giannopoulou y Tania Reza
Esta es la quietud,
esta es una percepción de la quietud:
lo indecible y la polisemia
trensadas en plena liberación erótica
generando una especie de tregua en el Tiempo.
Bajo tierra incendio ataudes de mis vidas pasadas,
con sus restos he conjugado una máscara salvaje,
con ella invoco la quietud.
Mi cuerpo se regodea en un montón de magia
cuando utilizo esa máscara me llegan visiones,
puedo intercambiar conocimientos con las personas-máscara,
entro al baile de la Mansión Mística
presencio las Danzas de los Animales
brindo Con los que Ya No Están
germino, oscilo en lenguas que hablo y que después olvido.
La Mente es algo demasiado antiguo;
hay milagros vetustos sucediendo a cada instante.
Constelaciones de máscaras y silencios,
cascadas y ríos de agua chthónica arcoíris.
La expresión es un fósil viviente,
es una materia bruta de la complejidad y el misterio.
Entro en la máscara suspendida en el Tiempo
hacia el acontecimiento de mi cuerpo.
Harpías / Άρπυιες es una pieza colectiva de Eleni Giannopoulou (Grecia) y Tania Reza (México), un híbrido entre escultura y videoarte. La harpía vista como un monstruo alado, es realmente una criatura mágica capaz de conjurar, proteger y tener muchas almas. Una representación del ritual, de la magia y la brutalidad de la mujer. Estas piezas son una oda al cuerpo alquímico, visto desde las diferentes perspectivas yquehaceres de estas dos artistas.
Eleni Giannopoulou
Harpia / ‘Αρπυια, 2022
Técnica mixta / Mixed media
Medidas variables / Variable measures
Eleni Giannopoulou
Skirt, 2022
Técnica mixta / Mixed media
Medidas variables / Variable measures
Eleni Giannopoulou
Sphinx, 2022
Técnica mixta / Mixed media
Medidas variables / Variable measures
Eleni Giannopoulou
Mask, 2022
Técnica mixta / Mixed media
Medidas variables / Variable measures
Eleni Giannopoulou
Siren, 2022
Técnica mixta / Mixed media
Medidas variables / Variable measures
Eleni Giannopoulou
4 headed bird, 2022
Técnica mixta / Mixed media
Medidas variables / Variable measures